Bekijk het maar

  • Interactief bezoek met gids aan tentoonstelling Uitbundig Verleden
  • Tweede en derde graad secundair onderwijs

Jawel, bekijk het maar. En liefst van alle kanten, en vanuit ieders ogen. Wat als 19de eeuwse romantische schilders hun inspiratie halen uit het verleden? Dan krijg je krachtig prachtig beeldend werk van Bourgondische heersers. Maar is wat je te zien krijgt wel het echte plaatje. Was Johanna van Castilië ook niet een beetje waanzinnig? En Filips de Stoute was toch niet alleen maar slinks en achterbaks? Wie zijn ze echt? Zie jij wat ik zie?

Tijdens de rondleiding krijgen je leerlingen een unieke kijk op de belangrijkste sleutelfiguren uit de Bourgondische - Habsburgse periode. Waarom waren ze zo innemend en boeiend voor de schilders uit de 19de eeuw? De leerlingen maken kennis met begrippen als heldencultus en krijgen een spoedcursus perspectief nemen. Samen springen we vanuit het verleden naar het heden en kijken we wat historische helden ons vandaag vertellen en hoe wij ons aan nieuwe helden spiegelen. Of net niet.

Verloop van je klasbezoek

De leerlingen starten de rondleiding met het filosoferen over het verschil tussen observeren en interpreteren. Nadien kruipen ze in het hoofd van een personage in een schilderij en krijgen zo meer inzicht in de thematiek van de tentoonstelling. Als echte reporters ter plaatse geven ze hun kijk mee op de historische gebeurtenissen en figuren. In een 3de fase zetten de leerlingen zichzelf centraal en reflecteren ze over de manier waarop zij zichzelf tonen. Aan het einde van de rondleiding kijken ze vooruit en plaatsen ze hedendaagse iconen in een toekomstig historisch perspectief door het opstellen van heldengedichten. Het valt nog af te wachten of deze gedichten de tand des tijds ook werkelijk zullen doorstaan.

Praktisch

  • duur: 90 minuten
  • 6 euro per leerling
  • klasbezoek op dinsdag (vanaf dinsdag 30.11.21 t.e.m. 22.02.22)
  • maximum 22 leerlingen per groep (vanaf 23 voorzien we een tweede gids)

Reserveer je klasbezoek