
De 25 werken die je gezien moet hebben | 6
Vanaf maart 2022 ondergaat het stadspaleis een grondige restauratie. De vaste opstelling is op dit moment niet toegankelijk. Lees meer over de restauratie.
Het Oordeel van Salomon
Michiel Coxcie (Atelier)
16de eeuw
Met uitgestrekte arm deelt de wijze Joodse koning Salomon zijn vonnis met zijn toehoorders. Het kind waarover twee moeders vechten zal met een zwaard in tweeën worden verdeeld zodat iedere vrouw de helft krijgt. De echte moeder knielt neer aan de voeten van de koning en doet onmiddellijk afstand van haar kind om zo het leven ervan te redden, al zou dat met een andere vrouw als moeder zijn. De tweede vrouw wijst naar haar eigen overleden kindje. Dankzij de spitsvondige uitspraak van Salomon en de reactie van de beide vrouwen komt aan het licht wie de echte moeder van het kindje is (1 Kon. 3:16-28).
In zestiende-eeuwse rechtszalen hingen vaak voorstellingen van het oudtestamentische verhaal van het oordeel van Salomon . Ze fungeerden voor de rechters als exempel van hoe een wijze en spitsvondige uitspraak tot gerechtigheid en waarheid leidt.
Peter Carpreau (M Leuven) stelt Michiel Coxcie voor:
___
FICHE
Titel: Het Oordeel van Salomon
Objectnaam: schilderij
Vervaardiger: Michiel Coxcie (1499- 1592) (Atelier)
Datering: 16de eeuw
Materiaal: olieverf op paneel
Afmetingen: 154,0 x 187,0 cm
Inventarisnummer: S1100
Herkomst: Voor 1992 in een Engelse privécollectie waarna het in een Spaanse privécollectie terecht kwam. In april 2005 kocht Museum Hof van Busleyden het werk aan van een kunsthandelaar.
BIBLIOGRAFIE
Karl Johnson, ‘Coxcie in Brussels’, Handelingen van de Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen 96(2) (1992): 247-255.
Koenraad Jonckheere, Michiel Coxcie (1499-1592) and the Giants of his Age. Tienen, 2013: 39-40.
Edmond Roobaert, ‘Het oordeel van Salomon’, Handelingen van de Koninklijke Kring voor Oudheidkunde, Letteren en Kunst van Mechelen 109(1) (2005): 153-204.