
De 25 werken die je gezien moet hebben | 15
Vanaf maart 2022 ondergaat het stadspaleis een grondige restauratie. De vaste opstelling is op dit moment niet toegankelijk. Lees meer over de restauratie.
Mechels Koorboek
Petrus Alamire (atelier)
ca. 1515-1516
Het Mechels Koorboek is een van de mooiste en best bewaarde muziekhandschriften die ons uit de zestiende eeuw zijn overgeleverd. Het werd wellicht tussen 1508 en 1519 gemaakt in het Mechelse atelier van Petrus Alamire (ca. 1470-1536), een kopiist, zanger, muzikant, componist en ondernemer. De opdrachtgever was het Bourgondisch-Habsburgse hof. Dat blijkt onder andere uit de openingsminiatuur. Die toont wellicht de jonge Karel V (sommige onderzoekers menen dit het Maximiliaan van Oostenrijk is) op een troon waaraan het Bourgondisch-Habsburgse wapenschild is bevestigd, omringd door zijn broer en zussen.
Het Koorboek bevat zeven zettingen op muziek van de Latijnse mis: de eerste door Matthaeus Pipelare (ca. 1450-ca. 1515), de overige zes van de hand van Pierre de la Rue (ca. 1452 – 1518), de favoriete componist van Margareta van Oostenrijk. Verschillende miniaturen zouden gemaakt zijn in het Gentse atelier van Gerard Horenbout.
Het Mechels Koorboek is wellicht het enige stuk uit de kunstcollectie van Margareta van Oostenrijk dat altijd in Mechelen is gebleven. Sinds 1860 is de aanwezigheid in het Mechelse Stadsarchief gedocumenteerd. In 2007 werd het erkend als Vlaams topstuk.
Leer hier hoe zo'n manuscript gemaakt werd:
___
FICHE
Titel: Mechels Koorboek
Objectnaam: koorboek
Vervaardiger: Petrus Alamire (atelier)
Datering: ca. 1515-1516
Materiaal: perkament
Afmetingen: 66 x 44,5 cm
Herkomst: Langdurige bruikleen van het Stadsarchief Mechelen
BIBLIOGRAFIE
Ignace Bossuyt, De Vlaamse Polyfonie. Leuven, 1994.
Herbert Kellman (ed.), The Treasury of Petrus Alamire. Music and Art in Flemish Court Manuscripts 1500-1535. Gent/Amsterdam, 1999.
Adrianus Koldeweij, ‘Triomf van de Brabantse kunstenaars’. In: Raymond Van Uytven e.a. (red.), Geschiedenis van Brabant: van hertogdom tot heden. Zwolle, 2004: 268-279.