
De 25 werken die je gezien moet hebben | 14
Museum Hof van Busleyden is op dit moment gesloten voor restauratie. In de lente van 2024 heropent het museum met een hernieuwde vaste opstelling en de tentoonstelling Ridders van het Gulden Vlies . Blijf op de hoogte van het museumaanbod.
De Calvarieberg
Jan Mone
ca. 1550
De Noord-Franse beeldhouwer Jan Mone (c. 1485 - c. 1554?), die zichzelf ‘artiste de l’empereur’ mocht noemen, kwam rond 1524 in Mechelen wonen. Hij werd door de stad tot aan zijn pensioen in 1547 vergoed. Mone was een belangrijke spilfiguur in de introductie van de antieke (Italiaanse) beeldtaal in de Lage Landen. Zijn invloed op de ontwikkeling van Mechelen als productiecentrum voor gesculpteerde albast kan moeilijk worden overschat.
In een houten architecturale omlijsting, met de kenmerkende antieke zuilen en twee vergulde saters, werden drie albasten reliëfs ingewerkt. Dergelijke composities, beter gekend als ‘huisaltaren’, waren bijzonder populair in de periode 1550-1560 en werden op grote schaal geproduceerd. Het kleine albasten reliëf onderaan verbeeldt de kruisdraging, het centrale albast een voorstelling van Christus aan het kruis en het albast boven een pietà (een dode Christus in de armen van een rouwende Maria).
De stijl van deze drie albasten verschilt, wat doet vermoeden dat ze niet allemaal door dezelfde hand werden vervaardigd. De toeschrijving van dit stuk aan het atelier van Jan Mone is niet zeker en vraagt verder onderzoek.
___
FICHE
Titel: Calvarieberg
Objectnaam: huisaltaar met reliëf in albast
Vervaardiger: Jan Mone (c. 1485 - c. 1554?)
Datering: ca. 1550
Materiaal: hout, albast
Afmetingen: 105,5 x 79,0 cm
Inventarisnummer: B0105
Herkomst: In 1938 aangekocht door de stad Mechelen op een veiling.
BIBLIOGRAFIE
Krista De Jonge, 'The Court Architect as Artist in the Southern Low Countries 1520-1560', Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 59 (2009): 111-135.
Krista De Jonge, ‘The "Emperor’s Artists" between Court and the City in the Sixteenth-Century Low Countries’. In: The artist between court and city (1300-1600). L'artiste entre la cour et la ville. Der Künstler zwischen Hof und Stadt. Petersberg, 2017: 130-146.
Ethan Matt Kavaler, ‘The Jubé of Mons and the Renaissance in the Nederlands’, Nederlands Kunsthistorisch Jaarboek 45 (1994): 349-381.
Ethan Matt Kavaler, ‘Jean Mone, Barcelona, and the Origins of the ‘Netherlandish’ Antique Manner’. In: Netherlandish Art and Luxury Goods in Renaissance Spain. Londen/Turnhout, 2018: 63-76.
Aleksandra Lipinska, Moving Sculptures: Southern Netherlandish Alabasters from the 16th to 17th Centuries in Central and Northern Europe. Leiden, 2014.
Domien Roggen, ‘Jehan Mone, artiste de l’empereur’, Gentse bijdragen tot de kunstgeschiedenis 1953 (14): 207-245.
Domien Roggen, ‘De beeldhouwer Jan Mone: zijn werk en zijn invloed’, De Kunst der Nederlanden. Maandblad voor oude en nieuwe beeldende kunst 1 (1931): 372-384, 412-425.