Coronamaatregelen & Veelgestelde vragen

Gouden regels voor een veilig bezoek 

  • Boek je ticket online, ook wanneer je recht hebt op gratis toegang (bijvoorbeeld met MuseumPASS). 

  • Je bent welkom met je gezin. Het gouden kubussenparcours is even gesloten. Je kan wel een alternatief familieparcours volgen.

  • Breng zo weinig mogelijk mee naar het museum. Moet je toch iets achterlaten? Gebruik onze lockers. 

  • We vragen je om contactloos of cashloos te betalen. 

  • Draag je mondmasker tijdens je hele bezoek.  

  • We zorgen voor een veilige omgang met touchscreens via styluspennen.

  • We voorzien handgel op verschillende plaatsen in het museum.

 

Veelgestelde vragen

  • Voor je bezoek
Is er nog plaats op ... om ... uur?
Je kan online het aantal beschikbare tickets bekijken. 
Moet ik op voorhand een ticket kopen? 

Ja, je koopt op voorhand je ticket online.   

Moet ik ook een ticket kopen als ik recht heb op gratis toegang? 

Ja, ook wanneer je recht hebt op gratis toegang moet je online een ticket kopen. Je toont je ticket en kortingskaart als bewijs aan het museumonthaal.   

Kan ik telefonisch reserveren?

Nee, we nemen geen telefonische reservaties aan. Koop je tickets online aan.

Mag ik met een groep naar het museum komen?

Op dit moment zijn groepen niet toegelaten.

Wat zijn de openingsuren van het museum en De Garage?

Bekijk de openingsuren hier. Opgelet: het museum en De Garage hebben verschillende openingsuren.

  • Problemen met online tickets kopen

Ik kan niet inloggen om tickets te kopen, zelfs niet na reset van mijn paswoord.

Mogelijk gebruik je nog oude gegevens van ons vorige ticketsysteem. Maak een nieuw account aan of reken af als 'gast'.

Ik heb geen bijlage bij mijn bevestigingmail gekregen.

Stuur hiervoor een mail naar hvb@mechelen.be Vermeld het mailadres waarmee je het ticket kocht.

Het aankopen loopt steeds vast in de betalingsmodule. Hoe los ik dat op?

Gebruik een andere internetbrowser en kies ervoor om als 'gast' af te rekenen.

Kan ik mijn ticket omboeken?

Nee, je kan je ticket niet omboeken of inruilen voor een ander moment. 

Kan ik mijn ticket laten terugbetalen?

Nee, je ticket wordt in geen geval terugbetaald. 

 

  • Tijdens je museumbezoek

Wanneer kan ik naar het museum komen? 

Kom op het tijdstip dat op jouw ticket staat. Je hoeft niet vroeger te komen.  

Werkt het museum met vaste uurblokken? 

Ja, we werken met vaste uurblokken. Per tijdsslot van 15 minuten laten we een maximumaantal bezoekers toe. Zo kan je het museum of De Garage comfortabel bezoeken.  

Welke maatregelen neemt het museum nog? 

Het museum stelde een plan op rond de veiligheid van bezoekers. Naast een maximum aantal bezoekers voorzien we ontsmettingsgel en plexischermen. Het sanitair en andere plaatsen worden regelmatig schoongemaakt. We vragen aan alle bezoekers om een mondmasker te dragen en de sociale afstand van 1,5 meter zo veel mogelijk te respecteren.  

Kan ik nog in groep naar het museum komen? 

Bekijk ons aangepast aanbod op deze pagina.

Kan ik als persoon met beperkte mobiliteit nog op bezoek in het museum? 
Ja, dat kan. Het museum verwelkomt ook nu mensen die minder mobiel zijn.  
Is het familieparcours met gouden kubussen toegankelijk?  

Het familieparcours met de gouden kubussen is tijdelijk niet toegankelijk. Zowel in de tijdelijke als de vaste opstelling kan je een alternatief gezinsparcours volgen. 

Is de vaste collectie volledig toegankelijk? 

Ja, alle museumzalen zijn open en alle multimedia is toegankelijk. De belevingszolder blijft voorlopig gesloten. 

Kan ik de museumpodcasts beluisteren? 

Ja, maar enkel op je eigen toestel (download op voorhand via de Erfgoedapp). We lenen voorlopig geen toestellen uit.

Geldt er een maximum duur om het museum te bezoeken? 

Nee, je mag de tijd nemen om het museum volledig te bezoeken. De gemiddelde duur is 90 minuten.  

Is er een bepaald parcours dat ik moet volgen? 

Je krijgt aan het onthaal een museumplan met het parcours. Omwille van de specifieke opbouw van het museum geldt er geen eenrichtingsverkeer.   

Is er een vestiaire? 

Probeer zo weinig mogelijk mee te nemen naar het museum. Er blijven wel lockers voorzien voor rugzakken en jassen indien nodig. 

Zijn de liften toegankelijk? 

De liften zijn toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit. Gebruik de lift enkel met je eigen gezelschap. 

 

  • Na je bezoek

Is de museumshop open? 

De museumshop is open tijdens de openingsuren van het museum. Ontsmettingsgel voor de handen staat ter beschikking voor gebruik in de shop. We accepteren op dit moment enkel betalingen met kaart. Het museum neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen in acht, en kan niet aansprakelijk worden gesteld wanneer een bezoeker ziek wordt.

 

  • Ik heb nog een andere vraag. 

Neem contact met ons op via hvb@mechelen.be